Gulág-cirkusz, fergeteges musical a gyilkolás mindig aktuális gyakorlatáról.
„...eljön egy pillanat, amikor az ember már nem adhatja át magát a kétségbeesésnek. Sírni szeretne – és mégsem tehet mást, mint hogy nevet... Nézzék csak meg a tévében a képeket a harci állásaikban levő szerb katonákról: fiatal férfiak állnak a géppuskánál, vidáman, jókedvűen, szélesen nevetve...” – nyilatkozta Lev Dogyin, az orosz darab rendezője. Az abszurd játék Szergej Kalegyin elbeszélését, Az építőzászlóaljat dolgozza fel, 19 szcenikai improvizációban, és klasszikusokat, popot, népi muzsikát vegyítő zenés muszakában. Az elbeszélést a Honvédelmi Minisztérium nyomására háromszor tiltotta be (Gorbacsov alatt) a cenzúra, de végül, közvetve ennek köszönhető a hírhedt munka- és büntetőzászlóaljak ’90-es megszüntetése.
Az „építő” egységekbe a Néphadsereg „szemete” került: analfabéták, bűnözők, deviáns értelmiségiek, elfajzott művészek, homokosok, etnikai vakarcsok: tatárok, cigányok, zsidók. Ingyenes, pótolható munkaerő voltak a katonai objektumok felhúzása, a mezőgazdasági kulimunkák és más, emberformáló ügyek idején. A Szocialista Világ védelemre szorult: mindenkinek, aki keretei közé szorult, védenie kellett. Megóvni vélt és valós javait tengernyi „vérbe, verítékbe, könnybe” került. Khaki és kaki megatonnáiba. Az egyik kapun beóvakodnak a puhaseggű civilek, a másik kapun kivonulnak a keménytökű tartalékosok. Közben megtanulják, hol lakik Lenin atyánk. Mint kopasz gušterok (gyíkok) engedelmeskednek és szolgálnak; mint borostás džombák (varangyok) parancsolnak és fenyítenek.
A kifelé lejtő, sivár színpad Russzija Anyácskát jelképezte: fekáliás gödrökkel felszaggatva, mélyén az említett Világ alappilléreit tartó szartengerrel. Gyilkos irónia ez, leöblíthetetlen tanulságokkal. „Század! Vigyázz!” Mitől kell vigyázni? A „vaskézzel megszervezett rendetlenségtől”, amely az elöljárók részéről szekatúrát, erőszakot, anarchiát, világnézeti kizárólagosságot, faji és vallási türelmetlenséget, szexuális sovinizmust, korlátolt barbarizmust jelent; amely a „katona elvtársak” részére megalázást és kínzást, narkós függőséget és kangörcsöt, gyávaságot és vérszemet, dühöngő marakodást és suicidiumot hoz. Pengeéles sorok és megpengézett hullák észrevétlen hullámzását – hiszen a sorfal mindig kitaszítja a kívülállót, a közös nyomorúság e páriáit, akik a vigyázállás-díszlépés-pihenő stációi alatt a közösség ön-utálatának keresztjét hordozzák.
A fiatal színészek soványak, sápadtak: megannyi kiszolgált „ickovics”; testüket és lelküket 2 éven át az ügyeletesek Cselekedetei és az őrnagyok Tanításai irányították. Gyakorlatice elsajátították a merev mozdulatlanság, a renyhe gondolatnélküliség állapotát – automatikusan, idiótán. Az alakzatban marsolást – hátrafelé. Nóta: „Kéklő zúzmara lepi a drótokat...” A támadás művészetét csupasz kéz éllel, lángszóróval, 9K11-es föld-föld rakétával. Kipróbálták mindezt a leggyengébben, egy kemény harci szellentés kíséretében. Ám kiképzésük non plus ultrája a latrinapucolás volt: a vödör és targonca bajtársias duója, a szolgálat anális heroizmusa. A hősies játék 2½ órája alatt szüntelenül folyik a reménytelen tisztogatás: a fekália gnoszeológiája (tudományos mintaszedés, epruvetták görögtüze), ontológiája (Lét és Idő előtte, benne és utána), etikája („A háború az háború – valaki a szarban marad.”) és esztétikája (a „bjútifúl ámerikáról” éneklő horpaszok, viktóriát bökő ujjak). Хорошо!
Tisztelgés a Szolgálati szabályzat sematikus idiotizmusa, és az agitprop fejtágítók dogmatikus idiotizmusa, és a káplárok racionális idiotizmusa előtt. És a vergődés, a veretés, a faszolás, a trappolás, a körkörözés, a kurkászás mókuskerekében állandó, kielégíthetetlen vágy a hús, az édesség, az édes hús után. Privát álmok: a kimenő megélt és elképzelt, partikuláris szabadsága/szabadossága: zabálás, vedelés, szívás, kúrás. Meztelen csöcsök, ájult aktusok repetitív ismétlődései. Egy szajha megbaszása az Ave Maria zenéjére; kamatyolás a tisztes óriástehén feleségével, száradó bugyik alatt; lebegő coitus egy zongora tetején, Kis éji zenét pötyögtetve, lábbal; és más. Rangidősök féktelen orgiája, a „szovjet lélek” bánata: szipuzás színtelen lufijai, egy csinibaba partiba dobása, kegyetlen verekedés, és elvonul a (vert? győzedelmes?) sereg... A IX. Szimfónia testvériségről szóló taktusai a véres leszámolás alatt... A zene mindig a csonkoltság éteri ellenpontja: pravoszláv misedal, ruszki örökzöld, francia sanzon hangzik el. És terepszínű idillek kísérik: furcsa balett, komédiázás szemérmetlen tisztasággal, gyertyafényes keringő. És a lüktető dzsessz bandává átvedlő osztag kivédhetetlen üzenete: „Akárhová nézel, mámoros leszel!” A militáns hangulatok e leporellójában nincs utolsó kép: számos vég/ső színezés lehetséges.
A boldogság szigetének keresése – Oroszhonban és Hungáriában egyaránt – evidensen: bolondság.
* Malij Dramatyicseszkij Tyeatr: Gaudeamus
Európai Színházak Uniója, 2. fesztivál
Madách Színház (Pest), 1993. november 1-2.
A Szovjetunió nemzeti himnusza (1944–1955/1977)
Szöveg: Szergej Vlagyimirovics Mihalkov
Dallam: Alekszandr Vasziljevics Alekszandrov
Союз нерушимый республик свободных
Сплотила навеки Великая Русь
Да здравствует созданный волей народов
Единый, могучий Советский Союз!
Припев: Славься, Отечество наше свободное,
Дружбы народов надёжный оплот!
Знамя советское, знамя народное
Пусть от победы, к победе ведёт!
Сквозь грозы сияло нам солнце свободы,
И Ленин великий нам путь озарил:
Нас вырастил Сталин – на верность народу,
на труд и на подвиги нас вдохновил!
Припев. Славься, Отечество наше свободное,
Счастья народов надёжный оплот!
Знамя советское, знамя народное
Пусть от победы, к победе ведёт!
Мы армию нашу растили в сраженьях,
Захватчиков подлых с дороги сметём!
Мы в битвах решаем судьбу поколений,
Мы к славе Отчизну свою поведём!
Припев. Славься, Отечество наше свободное,
Славы народов надёжный оплот!
Знамя советское, знамя народное
Пусть от победы, к победе ведёт!
KLIKKELJ AZ X-RE, HA HIMNUSZT AKARSZ
National Anthem of the Soviet Union: Red Army Choir