Alan Ford szabadkai. Az aranycsempészek s ópiumszívó költők városában született, a homoki iskolába járt elemibe. Ifjú s bohó korában maga is svercelt 14 karátos gyűrűket s farmerkákat Triesztből, a zsúrokon el-elszívott egy csavarás füvet, gimistaként megpróbálkozott a konkrét s vizuális költészettel. Mindez, persze, már a felhőtelen múlté...
Az ország szétesése után, tízezernyi honfitársával együtt „kitántorgott Ámerikába”. Ellenállhatatlanul vonzotta az Empire State Buildingről készült 24 órás film, s Marilyn vulkanikus csecsei. New York kikötőjében azután szenzációs, nomeansno meglepetés várta: Henry F. nagytőkés, a Ford Motor Co. megteremtője s elnöke ölelte kebelére! Rég elveszettnek hitt, drága unokaöccsét. A néger dokkmunkások s Porto Rico-i szajhák száraz szeméből sós könnyeket facsaró találkozás imigyen játszódott le.
Henry: „They think we are ugly! We are better-looking than they are! They think we are degenerate! We are better-looking than they are! They think we are out of order! We are better-looking than they are! They think we are useless! We are better-looking than they are!”
Alan: Fuck sacem. Punx is dead...
A családi idill tiszavirág életűnek bizonyult. Megunva a koktél partikat, lóversenyeket s orgiákat, Alan belátta, hogy bácsikája milyen szédületes szociális demagógiát fejt ki az üzemeiben foglalkoztatottaknak az ún. „profitrészesedés” fizetésével, miközben „vért, vasat s szart” nem kímélve megakadályozza szakszervezetbe tömörülésüket. Menten elmenekült a kapitalista kéjenc udvartartásából.
S következtek az illegalitás kemény esztendői! Aleksander F. néven lengyel filmrendezőnek adta ki magát, ám első filmjét az elhagyott, árva gyermekekről a cenzúra betiltotta, mert Varsó nyomornegyedét mutatta meg. Művészi golgotájának következő keresztfái az Öten a Barska utcából, a Hajóroncsok s a Majdanpek voltak. Ezután mint John F. angol költő s drámaíró tevékenykedett: Shakespeare kortársának vallotta magát, főleg a tragédia műfajában emelkedve ki, a jellemek lélektani hűségű ábrázolásával. Majd ismét az álomgyár vonzotta magához: John F. tkp. Sean O’Feeney a kritikai realista filmek kismestere sem más, mint oh-yeah: ő! Sajnálatos módon azonban újabb alkotásaiban naturalista, vallásos, soviniszta elemek is jelentkeztek...
Ekkor egy nagy, fehér galamb röpült el ablaka előtt. Taiji Kase, 8. Dan s Hiroshi Shirai, 8. Dan a City-ben tevékenykedett. Az angolvécé halkan zümmögött. Alan előtt mimetikus tágasságában s katartikus szellősségében nyílt meg az Új Világ perspektivikus ablaka. Többé nem evett. Nem ivott. Nem aludt. Nem csinált mindenfajta más dolgokat. Az Alien Sex Fiend: I’m Doing Time In A Maximun Security Twilight Home című, frenetikus számát hallgatta, éjjel s nappal. Megvilágosodott előtte bűneinek szellemi szodómiája. Közben meg is virradt: s ő, kilépett belőle...
Megtisztulását az Alan F. fedőnéven végrehajtott hősi tettek segítették, tántoríthatatlan személyisége s visszavonhatatlan cselekedetei pedig örök időkre gránitba vésték a közép-kelet-európai emigráns heroikus szobrát. Szép, charmant, szuper elegáns, ellenállhatatlan, kemény, rátermett, gyors, bátor, hidegvérű, erős akaratú, intelligens, találékony, sokoldalúan képzett... Túljárt Marx, Mao s Marcuse eszén, legyőzte Conant, Rambót s Bruce Lee-t, megbicikliztette Twiggy-t, Divine-t s Cicciolinát. Róla mintázták a Superman, Spiderman s Batman alakját. Egy kevésbé tehetséges író, Ian Fleming pedig a bárgyú, ügyefogyott s szerencsétlen James Bond 007 figuráját. Végül két, magár felfedni nem merő spagetti pusztító, Magnus & Bunker komikus kockákba sűrítették kalandjainak legjavát.
Fejezzük ki haverunk, Alan méltatását életének nagy – szívünket, lelkünket s agyunkat megbizsergető – mottójával:
A B A L E K O K É A V I L Á G!
* A TNT kémcsoport: Max Bunker (Luciano Secchi) író és Magnus (Roberto Raviola) rajzoló kultikus képregény-sorozata (Milano, 1969–1983)
Slavko Matković
KAMUFLÁZS
Szabadka kihalt utcáin
vonszolja magát Alan Ford
simára nyalt hajjal
csodálkozó tekintettel
szűk és fekete magas nyakú pólójában.
Elzavarom
ő visszatér
összeszedem
ő szétszóródik
nem tudom soha
mire jutok vele.
A konyhai asztalon
bezsírozódott lapokra
szakállat és bajuszt
fekete szemüveget
rajzolok neki
kék golyóstollal
festem a haját
próbálom álcázni
megváltoztatni
de nem megy
ő továbbra is felismerhető
és bolyong a város
üres utcáin
életrajzának s költészetének
salátává rongyolódott lapjait cipelve
és néma sikolyt hallat
akár Tristan Tzara.
Slavko Matković
ALAN FORD,
avagy önéletrajzi ihletésű költemény,
mint esszé a valóságról
Egyszer verset írtam
álláspontomról
az élettel
és művészettel szemben.
Meglehetős iróniával írtam akkor
bizonyos barátaimról
lövöldözéseikről a vadkacsákra
és nyakkendőkről
felesleges kilóikról
és az elfelejtett ígéretekről
az élettel
és művészettel szemben.
De jöttek idők
amikor felfogásom szűkké vált
valamennyi kétkedésem tárolására
döntéseim megakadtak
az élet botot vágott küllőim közé
és mind sűrűbben sétáltam
a kihalt
városi utcákon.
Így egy este
elmentem Alanhoz
hosszasan beszélgettünk
idegesen mondtam neki
hogy szükségem lenne valami állásra
mert a fiam már betöltötte ötödik évét
én pedig továbbra is csak poéta vagyok
e mellett
anyám mind jobban aggódva hallgatta
költői kinyilatkoztatásaimat
hosszú hajamat nézte
és időről időre
letörölte a port diplomámról
félénken kérdezve
mikor fogok elhelyezkedni mint közgazdász.
Elmondtam mindent Alannak
egy szuszra
egy pohár Coca-Cola mellett
a virágüzletében.
Ekkor váratlanul beállított egy rokonom
állást kínálva
azt mondta munkába állhatnék
értékküldemények kísérőjeként
szülővárosom nagy bankjában.
Iszonyúan szánalmas dolog volt
Alan először mintha félrenyelt volna
majd hamis vidámsággal felkiáltott
„Ez igazán O.K. lenne”
én is odaszerződök
mondjuk mint sofőr
nagy fekete Mercedesben kocsikázunk
és az igazi képregényhősökre
fogunk hasonlítani
mert pénzt kezelünk
és revolvereket
melyeket hivatalosan vételezünk.
Így beszélgetve Alannal
elhatároztam
hogy minderről rövid sztripet fogok rajzolni
és már előre láttam
hogyan örvendeznek neki barátaim
akik nagyon szeretik
magánéletem komikus kockáit.
A verseket fordította: Triceps